Ergonomisch werken werkt beter
Ergonomie op de werkplek vermindert het risico op gezondheidsproblemen bij medewerkers en bevordert hun welzijn. Logisch dus dat ergonomie onderdeel is van een goed preventiebeleid. Een win-win, want gezonde en tevreden medewerkers zijn productiever.
Wat is ergonomie en waarom is het belangrijk?
Ergonomie betekent dat je werk en werkomgeving aanpast aan de mens:
- Ergonomisch werk is minder belastend, waardoor musculoskeletale aandoeningen (MSA) en andere gezondheidsproblemen worden voorkomen.
- Een ergonomische werkomgeving is gebruiksvriendelijk en comfortabel voor wie het werk uitvoert.
Gezonde en kwaliteitsvolle jobs
Bedrijven die aandacht hebben voor ergonomie maken hun werkplekken gezonder en jobs kwalitatiever. En dat werpt zijn vruchten af:
- meer potentiële krachten
- medewerkers halen meer plezier uit hun werk
- medewerkers lopen minder tegen frustraties aan
- medewerkers houden de job langer vol
“Musculo…wat?”
Musculoskeletale aandoeningen (MSA) is een mondvol voor problemen aan spieren, gewrichten, pezen, ligamenten en zenuwen. Deze aandoeningen veroorzaken pijn in de rug, nek, schouders, knieën, ellebogen, polsen …
Ze zijn dé belangrijkste oorzaak van afwezigheid op het werk. Gelukkig kunnen bedrijven deze klachten preventief aanpakken.
Hoe? Alles begint met een grondige risicoanalyse.
Nieuwe wetgeving ergonomie: hoe voldoe je aan de verplichtingen?
Sinds 25 mei 2024 is er een nieuw Koninklijk Besluit (KB) rond ergonomie van kracht. Die zet de schijnwerpers op het preventief aanpakken van musculoskeletale aandoeningen zoals rugpijn en meer ergonomie op het werk.
Een effectief ergonomisch preventiebeleid helpt om te voldoen aan de nieuwe verplichtingen en omvat drie pijlers:
- Ergonomie van bij de ontwerpfase
- Aanwezige risico’s identificeren en aanpakken
- Opleiding en sensibilisering
NUTTIGE LINKS
- Alles over ergonomie vind je op www.ergonomiesite.be
- De wettelijke verplichtingen rond ergonomie en het voorkomen van MSA
- Tips en tools voor het sensibiliseren rond en vermijden van MSA op de werkplek