Grensoverschrijdend gedrag

Een veilige en inclusieve werkvloer tolereert geen grensoverschrijdend gedrag

Iedereen heeft recht op een veilige en aangename werkomgeving. Elke werkgever heeft daarom de plicht om conflicten en grensoverschrijdend gedrag zoals pesten, agressie en discriminatie, te voorkomen en aan te pakken.

Wat is grensoverschrijdend gedrag?

Grensoverschrijdend gedrag op het werk omvat elk gedrag dat een medewerker ongemakkelijk maakt en waarvoor die geen toestemming gaf.

Dit kan vele vormen aannemen, zoals pesten, intimidatie, geweld en discriminatie. Dergelijk gedrag schaadt de mentale en/of fysieke gezondheid van de medewerker.

Meer over pesterijen, intimidatie, agressie en discriminatie

Hoe kan je grensoverschrijdend gedrag voorkomen en aanpakken?

Wie grensoverschrijdend gedrag meemaakt, lijdt hier ernstig onder. Iemand kan ziek worden en vertrekken uit het bedrijf. Bovendien wordt de werksfeer verziekt en ondervinden collega’s en de organisatie schade.

Bedrijven hebben er dus alle belang bij om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen en aan te pakken. Dit begint met een psychosociale risicoanalyse.


Daarnaast kan je de volgende vijf maatregelen nemen: 

1. Maak werk van een inclusieve werkvloer

Door inclusiviteit op de werkvloer te bevorderen, creëer je een psychologisch veilige omgeving waar iedereen zichzelf kan zijn en elkaar respecteert. Ongeacht leeftijd, afkomst, gender, ervaring of beperking. 

Zo krijgen vooroordelen, conflicten en grensoverschrijdend gedrag minder kans. Je leest er alles over op onze kenniswebsite rond diversiteit en inclusie ‘Beter samenwerken’.

Samenwerken in diversiteit

2. Verhoog het bewustzijn rond grensoverschrijdend gedrag

Sensibiliseringsacties maken medewerkers bewust van grensoverschrijdend gedrag. Hierdoor durven ze sneller hun grenzen aan te geven en aan de alarmbel te trekken. Bovendien laat je zo zien dat dergelijk gedrag niet wordt getolereerd in het bedrijf.

3. Voorzie toegankelijke meldpunten

Slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag vinden het vaak moeilijk om melding te doen. Ze vrezen dat ze niet geloofd worden of nog meer het mikpunt worden. Ook omstaanders treden zelden op uit angst voor represailles.

Meerdere meldpunten verlagen de drempel tot hulp:

Door verschillende vertrouwenspersonen aan te stellen die divers zijn in gender, leeftijd of afkomst, vergroot je de kans dat een medewerker zich veilig voelt bij een van hen.

Een speciale hulplijn biedt slachtoffers of getuigen de mogelijkheid om anoniem hun verhaal te doen. 

Met een bedrijfscultuur die open dialoog aanmoedigt, weten medewerkers dat ze altijd bij hun ploegchef, een leidinggevende of de hr-afdeling terechtkunnen.

4. Leidinggevende als spilfiguur van een veilig werkklimaat

Leidinggevenden spelen een cruciale rol in het creëren van een veilig werkklimaat. Ze moeten ‘mee’ zijn, zelf het goede voorbeeld geven en direct ingrijpen bij gedrag dat niet door de beugel kan. 

Geef ze daarom de nodige middelen. In het Alimento-aanbod vind je opleidingen waarin leidinggevenden leren wat kan en niet kan en hoe ze (preventief) kunnen optreden.

Wist je dat in de helft van de gevallen het grensoverschrijdend gedrag wordt gesteld door de leidinggevende?

Hoe herken je toxisch leiderschap en hoe voorkom je het?

5. Opleiding verhoogt de weerbaarheid van medewerkers

Waar mensen samen zijn, kan gedrag ontsporen. Ook op de werkvloer. Gelukkig kunnen bedrijven veel doen om medewerkers weerbaar te maken en hen te helpen omgaan met conflicten of ongewenst gedrag

Ontdek onze opleidingen rond conflictbeheer, veerkracht, diversiteit, samenwerken en communiceren. Zo verhoog je het mentaal welbevinden van medewerkers en blijven zij en de werksfeer gezond.

Naar het opleidingsaanbod