Neem psychosociale risico’s weg en draag bij aan meer werkgeluk
Door psychosociale risico’s preventief aan te pakken, voorkom je dat medewerkers mentale of zelfs lichamelijke schade oplopen door stress, burn-out, pesten of grensoverschrijdend gedrag op het werk.
Dit is niet alleen wettelijk verplicht, het verhoogt ook de tevredenheid en betrokkenheid van het team.
Hoe psychosociale risico’s preventief aanpakken?
Nog te veel werkgevers zien psychosociale problemen bij medewerkers als een persoonlijke tekortkoming. Terwijl de oorzaken vaak liggen bij hoge taakeisen, weinig autonomie of in de relatie met de leidinggevenden.
Mentale overbelasting en conflicten op het werk zijn organisatorische problemen. Door ze op die manier te bekijken, kan je ze net zo gestructureerd aanpakken als andere gezondheids- en veiligheidsrisico’s.
Hoe voorkom en herken je psychosociale problemen?
Stress, burn-out en conflicten op het werk komen dikwijls pas laat aan het licht. Vaak nadat er al schade is aangericht: klanten klagen over een slechte dienstverlening, de werksfeer is tot onder het vriespunt gezakt, werknemers vallen voor lange tijd uit.
Met deze tips grijp je vroegtijdig in en blijven medewerkers en bedrijf gezond:
- Verhoog het bewustzijn rond mentaal welzijn en maak psychosociale problemen bespreekbaar. Vraag medewerkers regelmatig hoe het gaat, tijdens functioneringsgesprekken, een workshop of een babbel. Ook als er geen problemen zijn.
- De mentale gezondheid versterken van medewerkers kan met opleidingen zoals digitaal de-connecteren of veerkracht.
- Investeer in buffers tegen stressoren en conflicten, zoals events die de groepscohesie versterken, acties rond welzijn of initiatieven voor meer werkbaar werk.
- Leidinggevenden zijn cruciaal in het voorkomen, oppikken en aanpakken van psychosociale problemen binnen hun team. De nodige middelen en ondersteuning helpen hen hierbij.
- Durf de arbeidsorganisatie in vraag te stellen. Met een medewerkersbevraging zoals Werkmeter ontdek je welke impact de arbeidsorganisatie op hen heeft.
- Let op veranderingen in gedrag en prestaties als rode vlaggen. Door in gesprek te gaan, ontdek je wat er speelt.
- Met een regelmatige welzijnscheck houd je de vinger aan de pols.
Wat zijn de alarmsignalen bij psychosociale problemen?
Medewerkers voelen zich niet van de ene op de andere dag slecht op het werk. Door de signalen tijdig op te pikken, kun je erger voorkomen.
Vertrouwenspersoon: eerste hulp bij psychosociale problemen
Met een vertrouwenspersoon in het bedrijf verlaag je de drempel tot hulp voor medewerkers die gepest worden, werkdruk ervaren of die gewoon een luisterend oor zoeken.
Telt het bedrijf vijftig of meer werknemers? Dan moet minstens één vertrouwenspersoon worden aangeduid.
Ook in kleinere bedrijven is het een goed idee om iemand op de werkvloer te hebben die luistert, adviseert en bemiddelt bij psychosociale problemen. Dat kan een vertrouwenspersoon zijn, maar ook een preventie-adviseur, een hr-medewerker en/of een leidinggevende.
Met een gerichte opleiding leren deze aanspreekpunten in het bedrijf hoe stress op het werk aan te pakken, burn-out te voorkomen, conflicten te ontmijnen en in te grijpen bij pesterijen en ander grensoverschrijdend gedrag.