Deconnectie: het recht om los te koppelen van werk
Als werkgever zorg je ervoor dat medewerkers tijdens pauzes en na hun shift echt kunnen loskomen van hun werk – fysiek, mentaal én digitaal. Dat bevordert niet alleen hun productiviteit en creativiteit, maar is ook hun recht.
Wat zegt de wet?
Sinds de arbeidsdeal hoeven medewerkers na werktijd geen e-mails, berichten of werkgerelateerde telefoontjes meer te beantwoorden.
Deze wet is van toepassing op bedrijven met 20 of meer medewerkers. Maar ook kleine organisaties doen er goed aan om afspraken over deconnectie in hun arbeidsreglement op te nemen.
Zo voorkom je werkstress bij medewerkers en respecteer je hun werk-privébalans.
Hoe kan je medewerkers helpen met deconnecteren?
Met de volgende maatregelen kun je medewerkers ondersteunen bij het loskoppelen van hun werk.
1. Zet het zwart op wit
De voedingsindustrie was de eerste sector die een cao over het recht op deconnectie afsloot. Om dit in de praktijk te brengen, maak je best afspraken die de directie en het management onderschrijven.
Met een gedragscode maak je niet alleen duidelijk wat het recht inhoudt, je toont ook dat het deel uitmaakt van de bedrijfscultuur.
2. Geef het goede voorbeeld
Zaakvoerders, leidinggevenden en managers hebben een belangrijke voorbeeldfunctie, ook wanneer het over deconnectie gaat.
Iedereen is continu digitaal verbonden, als je medewerkers nog mailt of berichten stuurt na het werk maak je het hen moeilijk om die te negeren.
3. Deconnecteren kan je leren
In een digitale wereld is het opnemen en ‘verteren’ van alle informatie die op ons afkomt niet altijd makkelijk. Dit kan leiden tot druk, spanningen en zelfs een fenomeen dat we ‘digistress’ noemen.
In het aanbod van Alimento vind je tal van opleidingen die medewerkers helpen om digistress te vermijden en een gezonde werk-privébalans te vinden.