Preventie is het beste medicijn tegen verzuim
Afwezigheden verstoren de vlotte gang van zaken en de rust op de werkvloer. Met een positieve benadering ondersteun je medewerkers die aan het werk zijn en maak je de werkplek gezond. Zo leg je de basis voor minder verzuim.
De zes actiedomeinen van een goed aanwezigheidsbeleid
Met een positief aanwezigheidsbeleid smoor je veelvuldig kort verzuim in de kiem en vermijd je langdurige afwezigheid en dreigende uitval.
We bieden inspiratie met volgende zes actiedomeinen van een goed aanwezigheidsbeleid.
1. Schep een duidelijk kader
Een effectief aanwezigheidsbeleid begint met duidelijke afspraken die je helder communiceert:
- Ziek is ziek: Medewerkers die ziek zijn, blijven het best thuis.
- Melding van ziekte: Hoe meldt iemand zich ziek? Welke formaliteiten moeten wanneer gebeuren?
- Opvolging: Hoe gebeurt de opvolging van zieke medewerkers? Door wie? Wanneer?
- Aanpak bij problematisch verzuim: Wat is de procedure bij ongeoorloofde afwezigheid? Bij frequent verzuim?
TIP
Neem aanwezigheid al op in het onthaalbeleid. Zo weet iedereen van bij het begin wat er van hen wordt verwacht.
2. De leidinggevende als spilfiguur van een effectief aanwezigheidsbeleid
Leidinggevenden spelen een cruciale rol in het voorkomen van uitval en het stimuleren van aanwezigheid:
- Door empathisch te luisteren pikt de leidinggevende gezondheids- of psychosociale problemen, conflicten of ontevredenheid op de werkvloer tijdig op.
- Een goede leidinggevende is een coach die het team en zijn leden inspireert en motiveert, en dat komt aanwezigheid ten goede.
- Neem rechtstreeks contact met de leidinggevende op in de ziekmeldingsprocedure om grijs en zwart verzuim tegen te gaan.
- Geeft de leidinggevende opbouwende feedback tijdens een constructief verzuimgesprek, dan kan die dieper ingaan op de oorzaken van afwezigheid en nieuwe uitval vermijden.
Motiverend en empathisch leidinggeven kan je leren. Alimento biedt tal van opleidingen die leidinggevenden verrijken met de nodige skills.
3. Een boeiende job houdt de motivatie hoog
Gemotiveerde en betrokken medewerkers zijn minder vaak afwezig. Doordat ze het werk leuk vinden en fier zijn op hun job lopen ze minder kans op ziekte, zoals burn-out.
Door medewerkers meer autonomie te geven en afwisseling in het werk te brengen, worden jobs zinvol en boeiend. Op onze kenniswebsite ‘Anders Organiseren’ lees je hoe.
4. Laat het werk geen ziekmaker worden
Werken heeft een positieve impact op lichaam en geest. Maar werk kan ook een bron van ziekte zijn.
Wanneer de eisen van het werk en de regelmogelijkheden van medewerkers niet in evenwicht zijn, ontstaan al snel stress, burn-out, lichamelijke klachten en demotivatie.
Door de arbeidsorganisatie onder de loep te nemen, spoor je ziekmakers zoals een hoge werkdruk of repetitief werk op en pak je ze aan.
5. Betere aanwezigheidscijfers door focus op welzijn
Bedrijven die inzetten op welzijn zien hun aanwezigheidscijfers verbeteren:
- Een werkbare job is er een die fysiek of mentaal niet overbelast. Door jobs werkbaar te maken, verlaag je de kans op uitval door ziekte.
- Investeren in welzijn, is investeren in tevreden medewerkers. En dat loont, want je krijgt er betrokkenheid voor terug.
6. Vlotte terugkeer na langdurige afwezigheid
Het voorkomen van uitval is het belangrijkste onderdeel van een goed aanwezigheidsbeleid. Maar na langdurige afwezigheid is een vlotte re-integratie net zo cruciaal.